مقالات

سنسور فشار چیست ؟

سنسور فشار چیست؟

تعریف فشار به عنوان کمیت اندازه گیری شده: فشار به عنوان نیروی اعمال شده توسط مایع یا گاز بر روی سطح تعریف می شود و معمولاً بر حسب واحد نیرو در واحد سطح اندازه گیری می شود. واحدهای رایج پاسکال (Pa)، نوار (نوار)، N/mm2 یا psi (پوند بر اینچ مربع) هستند.

تعریف حسگر: حسگر وسیله ای است که یک کمیت فیزیکی را اندازه گیری می کند و آن را به سیگنال تبدیل می کند. این مقدار می تواند به عنوان مثال دما، طول، نیرو یا – البته – فشار باشد. سیگنال در بیشتر موارد الکتریکی است اما می تواند نوری نیز باشد.

تعریف سنسور فشار: بنابراین سنسور فشار ابزاری است متشکل از یک عنصر حساس به فشار برای تعیین فشار واقعی اعمال شده به سنسور (با استفاده از اصول کاری مختلف) و برخی اجزا برای تبدیل این اطلاعات به سیگنال خروجی.

اصول کار سنسورهای فشار
انواع مختلفی از فناوری های مختلف در سنسورهای فشار برای ارائه نتایج دقیق استفاده می شود. بخش بعدی برخی از این موارد را برجسته خواهد کرد.

سنسورهای فشار مبتنی بر کرنش سنج همچنین از یک عنصر حساس به فشار استفاده می کنند که در آن گیج های فشار فلزی روی آن چسبانده می شوند یا گیج های فیلم نازک با کندوپاش روی آن اعمال می شوند. این عنصر اندازه‌گیری می‌تواند یک دیافراگم باشد یا برای گیج‌های فویل فلزی از بدنه‌های اندازه‌گیری در نوع قوطی نیز استفاده شود. مزایای بزرگ این طرح یکپارچه قوطی، استحکام بهبود یافته و قابلیت اندازه گیری بالاترین فشار تا 15000 بار است. اتصال الکتریکی معمولاً از طریق پل وتستون انجام می شود که امکان تقویت خوب سیگنال و نتایج اندازه گیری دقیق و ثابت را فراهم می کند.

سنسور فشار چیست؟

سنسور فشار وسیله یا ابزاری است که قادر است فشار گازها یا مایعات را اندازه گیری کند. یک سنسور فشار از یک عنصر حساس به فشار تشکیل شده است که می تواند فشار اعمال شده و اجزایی را برای تبدیل اطلاعات به سیگنال خروجی تعیین کند. یک سنسور فشار بر اساس اندازه گیری فشار اعمال شده سیگنالی تولید می کند.

مبدل های فشار، فرستنده ها و سوئیچ ها
سنسور فشار انواع مختلفی دارد. مبدل های فشار – که به آنها ترانسمیتر فشار و سوئیچ فشار نیز گفته می شود.

سوئیچ های فشار – سوئیچ فشار فشار واقعی را نشان نمی دهد. آنها طوری طراحی شده اند که در صورت رسیدن به محدوده فشار مورد نظر، یک تماس را ایجاد یا قطع کنند. سوئیچ های فشار به دلیل زمان پاسخ سریع خود به خوبی شناخته شده اند. آنها قابل اعتماد هستند و عمر کاری طولانی را ارائه می دهند. سوئیچ های فشار اغلب از نظر اندازه کوچک هستند و نسبت به سایر دستگاه های سنجش فشار قیمت پایین تری دارند.

مبدل های فشار – مبدل های فشار از طریق خروجی آنالوگ یا دیجیتال بازخورد فشار واقعی سیستم را ارائه می دهند. مبدل‌های فشار معمولاً گران‌تر از سوئیچ‌های فشار هستند اما قوی‌تر و قوی‌تر هستند. مبدل های فشار قادر به مقاومت در برابر شرایط سخت محیطی هستند و در برابر آب و خاک مقاوم هستند. مبدل های فشار برای کاربردهای صنعتی بیشتر و کاربردهای خودرویی مناسب هستند که دقت و استحکام بالایی را ارائه می دهند.

سنسورهای فشار برای چه مواردی استفاده می شوند؟
سنسورهای فشار در بسیاری از صنایع برای کاربردهایی از جمله:

· سیستم های هشدار دهنده

· سطح آب در لوازم خانگی

· دستگاه های قهوه ساز

· دستگاه تنفس پزشکی

· رباتیک

· اتوماسیون

· سیستم های تبرید

· ساخت و ساز خارج از جاده

· کاربردهای کشاورزی

· نظارت بر سطح اکسیژن

· هیدرولیک صنعتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *